maanantai 31. lokakuuta 2011

Blogi, pikkublogi ja mikroblogi

Kurssilla tutustuimme Googlen omistamaan Blogger –blogipalveluun. Blogger on yksi vanhimmista bloggauksen mahdollistaneista alustoista ja ensimmäisiä, joita käyttääkseen ei tarvinnut HTML-kielen osaamista. Vastaava kotimainen palvelu on Alma Median omistama vuodatus.net

Pikkublogi

Tumblr on kevennetty versio perinteisestä blogista. Se tarjoaa käyttäjälleen alustan, joka soveltuu erityisesti lyhyehköjen nopeiden postausten julkaisemiseen. Tumblr on helppo ottaa käyttöön, sen ulkoasua voi muokata melko monipuolisesti ja siellä voi julkaista myös kuvia ja ääntä.

Käyttäjä voi halutessaan lähettää uuden blogikirjoituksen Tumblriin sähköpostilla, ja linkittää omat blogikirjoituksensa julkaistaviksi myös Facebookissa ja Twitterissä. Näin oman kirjoituksensa näkyvyyttä voi pyrkiä maksimoimaan vaivattomasti.
 
Mikroblogi

Twitter on virtuaaliyhteisö, jonka jäsenet postaavat palveluun lyhyitä, korkeintaan 140 merkin mittaisia viestejä itseään kiinnostavista aiheista. Twitterissä käyttäjät valitsevat muiden käyttäjien joukosta ne, joiden viestejä he haluavat seurata. Seuraajat ja seurattavat eivät välttämättä tunne toisiaan IRL (reaalimaailmassa), mutta jakavat joitain yhteisiä mielenkiinnon kohteita. 

Twitter on osoittautunut myös nopeaksi uutiskanavaksi, josta tieto maailman tapahtumista välittyy ihmisille uutistoimistojen twiittausten lisäksi myös tavallisten käyttäjien välittämistä tiedoista. Twitter on ollut merkittävä uutiskanava esimerkiksi silloin, kun jonkin maan poliittinen tilanne ei ole ollut luotettavasti, tai lainkaan, perinteisten medioiden raportoitavissa.
 
Blogit ja työelämä

Blogeja voidaan hyödyntää työelämässä monin tavoin. Blogin avulla työntekijä tai työnhakija voi esitellä oman alansa asiantuntemusta, ja yritykset taas voivat hyödyntää blogeja vaikka tuotetietouden lisäämisessä. Esimerkiksi elintarviketeollisuuden yritys voi pitää blogia, jossa heidän tuotteitaan käytetään resepteissä eri tavoin. Tämä hyödyttää myös yritystä, joka saa parhaassa tapauksessa lukijoiltaan tuotekehitystä edistävää palautetta, ja sitouttaa kuluttajia yrityksen tuotteisiin ja brändiin. Yritykset ilmoittavat toisinaan myös avoimista työpaikoista Twitterissä, jolloin viesti voidaan nopeasti, lyhyesti ja ilmaiseksi välittää suurellekin joukolle yrityksestä kiinnostuneita seuraajia.

Blogit ovat hyvä tapa lisätä yrityksen ja kuluttajien välistä vuorovaikutusta. Twitterissä on myös helppoa seurata oman alansa uutisia ja trendejä.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti