torstai 3. marraskuuta 2011

Pari sanaa Foursquaresta

Foursquare on mobiilisovellus, jonka avulla rekisteröidyt käyttäjät voivat lähettää sijaintitietonsa kavereilleen. Sijainnista ilmoitetaan tekemällä paikkaan check-in. Halutessaan käyttäjät voivat antaa sovelluksen lähettää check-in tiedot myös Twitteriin ja/tai Facebookiin. Mielenkiintoisinta sovelluksessa on se, että käyttäjät voivat jättää palveluun kommenttejaan käymistään paikoista. Siten esimerkiksi tiettyyn ravintolaan tuleva foursquare -käyttäjä voi sisään kirjautumisen tehdessään tarkistaa minkälaisia vinkkejä kaverit ovat ravintolasta antaneet. Foursquaressa on myös tutkaominaisuus, joka käyttäjän niin halutessa, ilmoittaa surisemalla lähistöllä olevista paikoista joihin kaverit ovat tehneet merkintöjä.

Nuoremmat käyttäjät kokevat luultavasti kaupungilla liikkuessaan hyödylliseksi kavereiden paikallistamisen. Minusta hyviä puolia palvelussa on vinkkien välittäminen muille käyttäjille. Tällä ominaisuudella on myös parhaat kaupalliset mahdollisuudet, kun yritykset voivat välittää räätälöityjä tarjouksia Foursquare käyttäjille.

Sitä vain mietin, miten käyttäjien ja käytön lisääntyessä merkitykselliset viestit tulevat erottumaan lukuisista merkityksettömistä? Voisi kuvitella, että tietyn käyttäjämassan jälkeen palveluun on luotava filttereitä, joiden avulla vuorovaikutusta muiden käyttäjien kanssa voi rajata. Palvelussa on tällä hetkellä Foursquaren oman ilmoituksen mukaan 10 miljoonaa rekisteröityä käyttäjää, jotka tekevät yhdessä 3 miljoonaa päivittäistä sisään kirjautumista. Puolet palvelun käytöstä tapahtuu Amerikassa.

Foursquaren toimitusjohtaja Dennis Crowley kertoo Business Insiderissa kavereiden suositusten seuraamisen olevan sosiaalisten medioiden tulevaisuutta.  Crowley mainitsee esimerkkeinä Spotifyn ja Facebookin linkittymisen, sekä palvelun, jonka välityksellä voi kertoa kavereilleen mitä televisio-ohjelmaa parhaillaan katsoo.


1 kommentti:

  1. Kiinnostava esittely ja hyvää pohdintaa! Kanavien ja viestien lisääntyessä valtaisaa vauhtia, on entistä haastavampaa erottaa oleellinen tieto epäoleellisesta.

    VastaaPoista